ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ (Ι) ΕΝΖΥΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Κωδικός Μαθήματος: |
ΒΕ0701
|
|
Υπεύθυνος Καθηγητής: |
Χαχάμη Γεωργία, Επίκουρος Καθηγήτρια
|
|
Άλλοι Διδάσκοντες: |
Σίμος Γ., Βενιέρης Ε., Μυλωνής Η., Γεωργάτσου Ε., Λιάκος Π.
|
|
ECTS: |
6.00
|
|
Τύπος|Είδος Μαθήματος: |
ΥΠ | ΥΠΟΒΆΘΡΟΥ
|
|
Εξάμηνο Διδασκαλίας: |
2o Εξάμηνο
|
|
Ώρες την Εβδομάδα: |
7 Ώρες
|
|
Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή) |
175 Ώρες
|
|
Προαπαιτούμενα: |
ΟΧΙ
|
|
Γλώσσα Διδασκαλίας: |
Ελληνικά
|
|
Διαθέσιμο για Erasmus: |
ΝΑΙ
|
|
Διαλέξεις Εξαμήνου: |
Λεπτομέρειες/Διαλέξεις
|
|
Τρόπος Διδασκαλία: |
Πρόσωπο με πρόσωπο και συγκεκριμένα: Η διδασκαλία του μαθήματος της «Βιοχημείας Ενζύμων και Μεταβολισμού του Ανθρώπου» συνίσταται από διαλέξεις, φροντιστήρια και εργαστηριακές ασκήσεις. Οι παρουσίες στα φροντιστήρια και τις ασκήσεις είναι υποχρεωτικές. Οι διαλέξεις αναπτύσσουν την ύλη που περιγράφεται ανωτέρω. Τα φροντιστήρια (σε δύο ομάδες φοιτητών, 1-2 διδάσκοντες ανά ομάδα) ανακεφαλαιώνουν και εμβαθύνουν στην ύλη με την χρήση παραδειγμάτων κλινικών περιστατικών (εκμάθηση βασισμένη σε προβλήματα) που αναδεικνύουν την εφαρμογή των βιοχημικών γνώσεων στην διάγνωση και αντιμετώπιση σοβαρών ασθενειών. Σε κάθε φροντιστήριο οι φοιτητές προετοιμάζουν τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που αφορούν τα εξεταζόμενα κλινικά περιστατικά έτσι ώστε να μπορούν να τις συζητήσουν με τους διδάσκοντες και, προαιρετικά, παραδίδουν απαντήσεις σε ένα περιστατικό ως γραπτή εργασία. Η συγγραφή και παράδοση εργασιών στα φροντιστήρια συνυπολογίζεται θετικά στην αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών. Οι εργαστηριακές ασκήσεις (σε 4 ομάδες φοιτητών, 3 διδάσκοντες ανά ομάδα 30 φοιτητών) αποτελούν την πρακτική άσκηση των φοιτητών, είναι απαραίτητο συμπλήρωμα των διαλέξεων και έχουν στόχο να τους εξοικειώσουν με την χρήση τεχνικών, την λειτουργία οργάνων και την διεξαγωγή δοκιμασιών που χρησιμοποιούνται συχνά στην Κλινική Βιοχημεία, καθώς και να βοηθήσουν στη κατανόηση εννοιών που δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές θεωρητικά (εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία). Χρησιμοποιούνται Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την διαδικτυακή πληροφόρηση και παροχή μαθησιακών βοηθημάτων στους φοιτητές. Συγκεκριμένα: • Χρησιμοποιείται κοινό λογισμικό (π.χ. powerpoint) για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την προβολή διαφανειών και βίντεο. • Ο οδηγός μελέτης (αναλυτική ύλη & επιπλέον βιβλιογραφία), το υλικό των φροντιστηρίων (κλινικά περιστατικά για επεξεργασία), η θεωρία και τα πρωτόκολλα των εργαστηριακών ασκήσεων, οι διαφάνειες των παραδόσεων μετά από κάθε μάθημα καθώς και βίντεο και επιστημονικά άρθρα σχετικά με τη διδασκόμενη ύλη γίνονται ηλεκτρονικά και διαδικτυακά διαθέσιμα στους φοιτητές μέσω του e-class. • Πληροφορίες για το μάθημα, τους διδάσκοντες και τα ερευνητικά τους ενδιαφέροντα και γενικά το Εργαστήριο Βιοχημείας είναι διαθέσιμες διαδικτυακά στην ιστοσελίδα του Εργαστηρίου http://www.med.uth.gr/biochemistry/index.html • Κοινό λογισμικό (π.χ. excel) χρησιμοποιείται για την στατιστική επεξεργασία της αξιολόγησης των φοιτητών • Ανακοινώσεις, πληροφορίες κλπ διατίθενται διαδικτυακά μέσω e-class. Η επικοινωνία γίνεται και μέσω e-mail.
|
|
Μέθοδος Αξιολόγησης: |
Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών είναι η Ελληνική.
Μέθοδοι αξιολόγησης.
Α. Στις εργαστηριακές ασκήσεις: Εργαστηριακή Εργασία, Αναφορά, Γραπτές Εξετάσεις με ερωτήσεις σύντομης απάντησης και επίλυσης προβλημάτων.
Η συμμετοχή των φοιτητών στις ασκήσεις καθώς και η γραπτή αναφορά των αποτελεσμάτων των ασκήσεων, η οποία γίνεται από τους φοιτητές στην διάρκεια των εργαστηρίων, είναι υποχρεωτική. Η αναφορά περιλαμβάνει τις μετρήσεις (παρουσιασμένες σε πίνακες και σχεδιαγράμματα), και τα συμπεράσματα (π.χ. αν βγήκαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αν όχι γιατί όχι, πηγές πιθανών λαθών στα πειράματα) όπως ζητά κάθε άσκηση. Στο τέλος κάθε άσκησης, η γραπτή αναφορά ελέγχεται από τους διδάσκοντες και υπογράφεται, εφόσον έχει συμπληρωθεί σωστά. Σε περίπτωση που χρειάζεται να γίνουν ιδιαίτερα απαιτητικοί υπολογισμοί ή διαγράμματα, είναι δυνατόν η αναφορά να συμπληρωθεί μετά το τέλος του εργαστηρίου και να επιδοθεί στους διδάσκοντες σε επόμενη προκαθορισμένη ημερομηνία. Η επιτυχής συμμετοχή στην άσκηση πιστοποιείται από την υπογραφή του διδάσκοντος στη γραπτή αναφορά των αποτελεσμάτων.
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές εξετάζονται γραπτά στο περιεχόμενο των Εργαστηρίων. Στις εξετάσεις του Εργαστηρίου εξεταστέα ύλη είναι η θεωρία, η μεθοδολογία και οι τρόποι επεξεργασίας αποτελεσμάτων που περιλαμβάνονται στο Οδηγό των Εργαστηριακών Ασκήσεων ή αναπτύσσονται από τους διδάσκοντες κατά την διάρκεια των εργαστηρίων. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις του Εργαστηρίου έχουν μόνον όσοι συμμετείχαν με επιτυχία στις εργαστηριακές ασκήσεις. Η επιτυχία στις εξετάσεις του εργαστηρίου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για συμμετοχή στις εξετάσεις του μαθήματος.
Β. Στα φροντιστήρια: Δημόσια Παρουσίαση, Προφορική Εξέταση, Γραπτή Εργασία.
Σε κάθε φροντιστήριο οι φοιτητές προετοιμάζουν τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που αφορούν τα εξεταζόμενα κλινικά περιστατικά έτσι ώστε να μπορούν να τα παρουσιάσουν και να τα συζητήσουν με τους διδάσκοντες και, προαιρετικά, παραδίδουν απαντήσεις σε ένα περιστατικό ως γραπτή εργασία. Η συγγραφή και παράδοση εργασιών στα φροντιστήρια συνυπολογίζεται θετικά στην αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών. Η ύλη των φροντιστηρίων εξετάζεται γραπτά μαζί με την ύλη των διαλέξεων.
Γ. Στη θεωρία – ύλη διαλέξεων: Γραπτές Εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και κρίσεως-σύντομης απάντησης.
Οι εξετάσεις του μαθήματος είναι γραπτές, διάρκειας 2 ωρών, και αποτελούνται από θέματα πολλαπλής επιλογής (παραδείγματα είναι διαθέσιμα στον Οδηγό του μαθήματος) και ερωτήσεις κρίσεως ή σύντομης απάντησης που αφορούν κλινικά περιστατικά ανάλογα με αυτά που συζητούνται στα φροντιστήρια. Εξεταστέα ύλη αποτελεί η ύλη των διαλέξεων και των φροντιστηρίων όπως περιγράφεται ανωτέρω. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις του μαθήματος έχουν μόνον όσοι φοιτητές πέρασαν τις εξετάσεις του Εργαστηρίου.
Τελικός βαθμός
Ο τελικός βαθμός του μαθήματος υπολογίζεται κατά 80% από τον βαθμό των γραπτών εξετάσεων του μαθήματος και κατά 20% από τον βαθμό των γραπτών εξετάσεων του Εργαστηρίου.
Όλα τα παραπάνω είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές καθώς περιέχονται στον Οδηγό του μαθήματος που διανέμεται εκτυπωμένος σε όλους τους φοιτητές και βρίσκεται αναρτημένος ηλεκτρονικά στο e-class.
|
|
Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα: |
Το μάθημα αποτελεί το βασικό τμήμα της μελέτης της χημικής σύστασης και των χημικών διεργασιών που χαρακτηρίζουν τα έμβια όντα, γενικότερα, και ειδικότερα τον άνθρωπο.
Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην κατανόηση της φυσιολογικής και παθολογικής λειτουργίας του ανθρώπινου οργανισμού σε μοριακό και κυτταρικό επίπεδο και στην εισαγωγή των σπουδαστών στις αρχές και τεχνικές της εργαστηριακής Ιατρικής. Επίσης, αναφέρεται σε εφαρμογές των γνώσεων της βιοχημείας στη κλινική πράξη, δηλαδή τη διάγνωση και θεραπευτική αντιμετώπιση των νόσων.
Το μάθημα αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία ο φοιτητής θα στηριχθεί για να υποστηρίξει τις γνώσεις που παρέχονται στα μαθήματα μεγαλύτερων εξαμήνων και συγκεκριμένα στα μαθήματα: «Βιοχημεία Γονιδιακής Έκφρασης, Οργάνων και Λειτουργιών του Ανθρώπου», «Φυσιολογία Συστημάτων», «Νευροφυσιολογία & Φυσιολογία των Ενδοκρινών», «Κλινική Βιοχημεία», «Φαρμακολογία», «Παθολογική Φυσιολογία», «Ιατρική Γενετική», «Παθολογία» και «Παιδιατρική».
Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους σπουδαστές της σημασίας της ορθής εκτέλεσης και εκτίμησης των εργαστηριακών αναλύσεων και των αντίστοιχων απαιτούμενων δεξιοτήτων τόσο για τις ειδικότητες Εργαστηριακής Ιατρικής όσο και για τις κλινικές ειδικότητες της Ιατρικής.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Έχει κατανόηση των βασικών μεταβολικών λειτουργιών και της μοριακής-βιοχημικής βάσης των μεταβολικών νοσημάτων του ανθρώπινου οργανισμού. • Έχει γνώση της δομής και των ιδιοτήτων των πρωτεϊνών και ενζύμων, των τρόπων παραγωγής, κατανάλωσης και αποθήκευσης ενέργειας και του ενδιάμεσου μεταβολισμού των κυρίων βιομορίων και των μηχανισμών μεταβολική ρύθμισης. • Είναι σε θέση να διακρίνει τα συμπτώματα και να προτείνει διάγνωση και αντιμετώπιση βασικών μεταβολικών ασθενειών. • Χρησιμοποιεί τον βασικό εξοπλισμό ενός βιοχημικού/κλινικο-χημικού εργαστηρίου και να διεκπεραιώνει βασικές βιοχημικές αναλύσεις. • Αναλύει και να επεξεργάζεται τα αποτελέσματα βασικών βιοχημικών αναλύσεων • Μπορεί να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του στα πλαίσια εργαστηριακού περιβάλλοντος για την εκτέλεση βασικών βιοχημικών αναλύσεων και την επεξεργασία των αποτελεσμάτων τους.
Γενικές Ικανότητες
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις • Λήψη αποφάσεων • Αυτόνομη εργασία • Ομαδική εργασία • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
|
|
URL Μαθήματος : |
http://eclass.uth.gr/eclass/courses/SEYA222/
|
|
Περιγραφή Μαθήματος: |
|
|
Συνιστώμενη βιβλιογραφία: |
Α. ΘΕΩΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Προτεινόμενα συγγράμματα: 1. Tymoczko J.L, Berg J.M. & L. Stryer: ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ Βασικές Αρχές Broken Hill Publishers Ltd 2. Ferrier R. D.: Lippincott Βιοχημεία Επιστημονικές Εκδόσεις ΠΑΡΙΣΙΑΝΟΥ Α.Ε.
Άλλα συγγράμματα στα Ελληνικά: Berg, Tymoczko & Stryer: ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ (7η Έκδοση) Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Baynes J. W. & M. H. Dominiczak: Ιατρική Βιοχημεία (2η Έκδοση) Επιστημονικές Εκδόσεις ΠΑΡΙΣΙΑΝΟΥ Α.Ε. Branden C. & J. Tooze: Εισαγωγή στη Δομή των Πρωτεϊνών Ακαδημαϊκές Εκδόσεις Devlin Τ. Μ.: Βιοχημεία - Κλινικοί Συσχετισμοί Τόμος Ι & II Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης M. A. Lieberman & A. Marks: Βασική Ιατρική Βιοχημεία του Marks: Μια κλινική προσέγγιση (4η Έκδοση) Επιστημονικές Εκδόσεις ΠΑΡΙΣΙΑΝΟΥ Α.Ε. Karslon, Doenecke, Koolman & Fuchs: Karlsons Βιοχημεία & Παθοβιοχημεία, (15η Έκδοση) Εκδόσεις ΛΙΤΣΑΣ Koolman J. & K.-H. Roehm: Εγχειρίδιο Βιοχημείας Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης Loeffler G.: Βασικές Αρχές Βιοχημείας με στοιχεία παθοβιοχημείας Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης Nelson D. L. & M. M. Cox : Lehninger, Βασικές Αρχές Βιοχημείας, Τόμος 1, 2 & 3 Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης Murray et al.: HARPER'S εικονογραφημένη Βιολογική Χημεία Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης Marshall W.J. & S.K. Bangert: Κλινικη Χημεία Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης
Β. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ Alexander R. R. & J. M. Griffiths: Basic Biochemical Methods Wiley-Liss Anderson S. C. & S. Cockayne: Clinical Chemistry - Concepts and Applications W. Saunders Co Clark J. M., Jr & R. L. Switzer: Πειραματική Βιοχημεία Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Dryer R. L. & F. G. Lata: Experimental Biochemistry Oxford University Press Holme D. J. & H. Peck: Analytical Biochemistry Longman Scientific & Technical Plummer D. Τ.: Practical Biochemistry - An Introduction McGraw-Hill Tietz N. W. (editor): Textbook of Clinical Chemistry W. B. Saunders Co Wilson U. & K. H. Goulding: Principles and Techniques of Practical Biochemistry Edward Arnold
Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Annual Review of Biochemistry Archives of Biochemistry and Biophysics Biochemical and Biophysical Research Communications Biochemical Journal Biochemistry Biochemistry and Cell Biology Biochimica et Biophysica Acta Biochimie Biological Chemistry Cellular Physiology and Biochemistry Cellular Signalling Cellular and Molecular Life Sciences Clinical Biochemistry Critical Reviews in Biochemistry and Molecular Biology EMBO Journal FEBS Letters Free Radical Biology and Medicine Free Radical Research The International Journal of Biochemistry & Cell Biology Journal of Biochemistry Journal of Biological Chemistry Journal of Cell Science Journal of Cellular Biochemistry Journal of Lipid Research Journal of Medical Biochemistry Journal of Molecular Biology Journal of Molecular Medicine Methods in Enzymology Molecular and Cellular Biology Molecular Cell Nucleic Acids Research Protein Science RNA The FEBS Journal Trends in Biochemical Sciences
|
|
|